Főoldal
Hírek
A szövetség
Jogi háttér
Kalózkodás
Szerzői jogi kézikönyv
Letöltés
Linkek
GY.I.K.
Kontakt
Hírek

Svédországban már látszik a jövő - a két út: a stream és a bakelit

Július 21-én publikálta a svédországi zeneipar szervezete legfrissebb, 2013 első félévére vonatkozó értékesítési számokat. A száraz adatok viszonylag kevés nyilvánosságot kaptak, ám maga a hír valójában korszakos jelentőségű, és érdemes alaposabb megvizsgálni.

Kiderül először is, hogy a hosszú éveken át tartó hanyatlást követően Svédország - ahol már egy-két évvel ezelőtt is láthattunk bíztató jeleket - rátalált a kivezető útra. A zeneipar értékesítései az elmúlt hat hónapban összesen nagyjából 500 millió svéd koronát tettek ki, ami 12%-os emelkedés 2012 hasonló időszakához képest! Ez gyakorlatilag 17 és fél milliárd forintnak felel meg; összehasonlításképpen Magyarországon 2012-ben a teljes éves értékesítés nem érte el a 4 milliárd forintot sem; az iparág szempontjából legkiemelkedőbb években (az ezredforduló környékén) kb. 10 milliárd forint volt a legmagasabb éves érték.

Az alábbi táblázatból látszik, hogy Svédországban az átlagos jövedelem négyszerese az itthoninak, ám a lakosság tízszer annyi pénzt költ zenére, mint Magyarországon.

Lélekszám nominális
egy főre jutó GDP
egy főre jutó zenevásárlás
fél év alatt (HUF)
Svédország 8.8 millió 49 ezer USD 1988
Magyarország 10 millió 13 ezer USD 200


A puszta adatoknál és gazdasági számításoknál azonban sokkal többet rejtenek a részletes svéd számok.

A fizikai hordozók (zenei albumok és videók) értékesítése 24, ill. 30%-kal csökkent, ám 71%-kal emelkedett a kislemez-értékesítés, elsősorban a bakelit reneszánszának köszönhetően; utóbbi egyébként az albumok esetében is 50%-os emelkedést mutat!

Az összbevétel 75 (!) százalékát a digitális értékesítések teszik ki, utóbbiakon belül pedig igen tekintélyes 94% származik a streaming szolgáltatásokból!

A svéd adatokat egyébként nagyon hasonló számok előzték meg Norvégiából is: ott 17% a növekedés az első félévben, és a teljes bevételek 66%-át teszi ki a streaming. Ez azt jelenti, hogy a skandináv zenefogyasztók egyértelműen állást foglaltak, és az angolszász mondással élve, "a pénzüket is odateszik a szájuk mellé". Vagyis: zenefogyasztási célokra a streaming szolgáltatásokat preferálják, és hajlandóak is fizetni ezekért.

Az ilyen jellegű szolgáltatások havi előfizetés ellenében korlátlan hozzáférési lehetőséget biztosítanak a világ gyakorlatilag teljes zenei repertoárjához, így akár számítógépen, akár mobilon bármikor hallgathatjuk kedvenc zenénket; ami épp eszünkbe jut. A szolgáltatások offline üzemmódban is működnek, tehát a stream-elt zeneszámok az Internet-kapcsolat megszakítása után is meghallgathatóak.

A világ legnépszerűbb streaming szolgáltatása, az elmúlt két évben Egyesült Államokban is erőteljes felfutást produkáló Spotify nem mellesleg Svédországból indult. Azóta erős konkurenciája is akadt, ráadásul a Deezer már Magyarországon is elérhető!

Végül még egy szóra vissza kell térnünk a másik, bár darabszámokban kevésbé robosztus, arányát tekintve azonban igen látványos növekedést produkáló szegmenshez, a - magyar köznyelvben helytelenül bakelitnek nevezett - vinyl korongokhoz. Az elmúlt években nem csak Skandináviában, de például az Egyesült Államokban is folyamatos, dinamikus, évi 30-50% közötti növekedést mutatnak.

A két jelenség (streaming + vinyl) együtt azt mutatja, hogy a nagy számokat, a tömeges felhasználást tekintve a fogyasztók a gyors, egyszerű, olcsó megoldást kedvelik, ám van egy jelentős, egyre növekvő réteg, amely kiemelten fontosnak tartja a minőséget, az exkluzívitást, a kézzel foghatóságot, és a zenét az elérhető legmagasabb minőségben, vinyl korongon birtokolja és hallgatja legszívesebben.

<<< vissza a hírekhez

FŐOLDAL | HÍREK | A SZÖVETSÉG | JOGI HÁTTÉR | KALÓZKODÁS | MÉDIAFIGYELŐ | LETÖLTÉS | LINKEK | GY.I.K. | KONTAKT

©2005-2011 - Pro Art | Impresszum